Søndagsskole i hjemmet 22. mars 2020!

Forslag til søndagsskole i hjemmet 22.03.20

1. Start med en sang. Syng selv eller spill av en sang fra Spotify. En av de kjente lovsangene fra Jarle Waldemar eller David Andre Østby kan være fine å bruke.

1. Les en bibeltekst. Mitt forslag er teksten om Jesus og den blinde mannen. Den kan leses opp direkte fra Bibelen, også for de minste. Den finner du i Lukas 18, 35-43.

1. Snakk sammen om teksten. Her er noen spørsmål til samtale:

• Hvordan tror dere det er å være blind?

• Hvorfor tror dere noen hysjet på han?

• Hva skjedde etter at han hadde fått synet igjen?

1. Lær dere et bibelvers utenat. Her er et forslag: Hebreerne 4, 12a

«For Guds ord er levende og virkekraftig og skarpere enn noe tveegget sverd.»

• Snakk litt om hva bibelverset dere har valgt betyr.

1. Avslutt med bønn og velsignelsen.

Ønsker du mer? Her er noen flere forslag:

Formingsoppgave – lag et bilde: Skriv bibelverset dere har valgt på et ark/kort og dekorer med klistremerker, farget papir, glitter eller hva som helst dere finner hjemme. Heng bildet opp på kjøleskapet. Da blir det lettere å lære bibelverset utenat.

Lek –Blindebukken: En får et skjerf rundt øynene. De andre i familien løper litt rundt. Blindebukken skal nå fange en av de andre, som så blir blindebukk. (Denne leken kan være litt farlig dersom det er mye å støte på. Lek den et trygt sted eller la blindebukken finne ut hvem som er hvem ved å ta på de andre som står i ro.)

Sanselek: Legg ulike gjenstander i en ugjennomsiktig tøypose. En og en putter hånda si oppi posen og prøver å finne ut hva som er oppi uten å se.

Ny ressurs

Frikirken har i samarbeid med Awana laget en Youtube kanal som heter «Hjemmekirke». Her blir det familiesamling hver søndag de neste 6 ukene framover kl. 11. Det blir også egne samlinger for tweens, ungdommer og voksne. Her er en kopi av sendeskjemaet fra frikirken sine hjemmesider:

Sendeskjema: Tweens hver fredag kl 19.00 Ungdom hver fredag kl 19.30 Familie hver søndag kl 11.00 Voksen hver søndag kl 11.00

En bønn fra «Bønneplan for mine barn» som kan passe godt i denne tiden:

Hjelp meg, gode Gud, til å være et sunt forbilde for barna mine i troen og bruk meg som et verktøy for ditt ord, slik at troen kan bli forankret i deres hjerter for alltid! I Jesu navn ber jeg. Amen