Søndagsskole i hjemmet 29.mars!

Forslag til søndagsskole i hjemmet 29.03.20

Først vil jeg bare varmt anbefale Øystein og Chris sin søndagsskole på facebook, og Hjemmekirke sin barnekirke på Youtube.

Chris Duwe sender live hver søndag kl. 11, sammen med dukken Øystein. Her er det sang, bibelhistorie og konkurranser.

Hjemmekirke har sin egen Youtube-kanal. Hver søndag kl. 11 blir det lagt ut en søndagsskole som kalles Barnekirke. Dette passer for barn som går på Cubbies og Sparks. Det er frikirken i samarbeid med Awana som har dette. Her treffer du igjen Teddy fra Cubbies, og andre kjente elementer fra Awana søndagsskole. For mine gutter på 4 og 7 år var dette midt i blinken!

Dersom en ønsker å arrangere en enkel samling for barna selv er det her et oppsett på hvordan det kan gjøres:

1. Start med en sang. Syng selv eller spill av en sang fra Spotify. Forslag: «Halleluja, opphøy Jesus» med Jan Honningdal.

1. Les en bibeltekst. Mitt forslag er teksten om den gode gjeteren, som er en fin tekst som oppladning til påskehøytiden. Den kan leses opp direkte fra Bibelen. Den finner du i Johannes 10, 11-16.

1. Snakk sammen om teksten. Her er noen spørsmål til samtale:

• Hva mener Jesus med at han er den gode gjeteren, og hvem er sauene?

• Hvordan peker det Jesus sier her, på det som skal skje i påsken?

• Hvordan kan vi kjenne Jesus?

1. Lær dere et bibelvers utenat. Her er et forslag: Johannes 10, 14

«Jeg er den gode gjeteren. Jeg kjenner mine, og mine kjenner meg.»

1. Avslutt med bønn og velsignelsen.

Ønsker du mer? Her er noen flere forslag:

Formingsoppgave – Klipp ut en sau i kartong. Finn gjerne en mal på internett. Dekorer sauen slik du ønsker, og skriv gjerne bibelverset på magen til sauen. Fest to klesklyper under sauens mage - da kan sauen stå!

Aktivitet – Gå en tur i landlige omgivelser og se om du kan se sauer og lam ute på beite. I Edlandsgeilene ned mot Edlandsvatnet pleier det ofte å være sauer og lam.

En bønn fra «Bønneplan for mine barn» som kan passe godt i denne tiden:

Gode Gud, jeg vil takke deg for familien min av hele mitt hjerte. Hjelp oss til å ha omsorg for hverandre, slik at vi alltid vil kunne stå sammen som familie. Og kjære Far, må du alltid være en viktig person i vår familie, du som Far og vi som dine barn. I Jesus navn ber jeg. Amen.